Sexuella övergrepp - föreläsning

I veckan hade vi den för mig efterlängtade föreläsningen eller seminariet kanske man ska kalla det för, om sexuella övergrepp mot barn.
Fullt hus och många berörda människor i publiken. En ur publiken började att gråta redan efter några minuter efter en sann historia om vad ett litet barn råkat ut för.

Jättetacksam är jag till dream-teamet från Säkra varje unge som kom ända ner till Landskrona för att föreläsa, till Kulturskolan i Landskrona som lät oss vara i deras nya lokaler, även för att de deltog som lyssnare till detta. Dock är jag smärre besviken och något förundrad över att ingen annan skolan eller enhet från Landskrona dök upp. Vi hade besökare den bl.a Halmstad, Malmö, Svalöv, Helsingborg m.m:)

Kommentarer som jag reflekterat över hela veckan och försökt att släppa är från en verksamhetschef som fick frågan om att komma till föreläsningen säger "Det är inget vi i *denna stad* behöver engagera oss i eller som vi har problem med". En annan kommentar är från en rektor "Mina elever träffar barnen endast någon halvtimme i veckan så jag tror inte att detta är något vi behöver lära oss om och medverka på".
Dessa kommentarer visar för mig den nonchalans och okunskap som folk bär på om detta ämne. Ändå säger statistiken att det i varje klass är tre barn som blivit utsatta!

Dessa kommentarer är även någon som pushar mig till att jobba ännu hårdare för att nå ut med denna information, denna kunskap!

Keep safe out there✌🏼️

 

Kommentera här: